Wednesday, May 25, 2011

SUARA WARIS AMANAH - DANA GAYONG

Assalamualaikum;


Izinkan saya berkongsi pendapat, ini merupakan tambahan kepada apa yang telah saya utarakan dahulu bagaimana kaedah untuk menambahkan dana Gayong dan menjayakan impian memiliki Wisma Gayong.


Berhubung dengan pendaftaran gelanggang, saya telah mengusulkan dalam cadangan pindaan Perlembagaan agar dimasukkan mekanisma perwakilan di peringkat Daerah.Dalam erti kata lain, Setiap Gelanggang, Pusat Latihan dan Kelab atau seumpamanya dalam satu Daerah mestilah berdaftar dengan PSSGM Pusat, dan pendaftaran yang sah akan dikeluarkan Sijil Gelanggang. Hanya Wakil dari Gelanggang yang mempunyai status Gelanggang yang berdaftar dan sah, boleh menghantar wakil dalam Mesyuarat Agung Daerah/Cawangan PSSGM.

Melalui kaedah ini kita akan dapat memastikan Gayong benar-benar diwakili suara `grassroot' dan bukan taktik politik tak matang, yang mana kita ada dengar aduan, AJK Cawangan/Daerah dilantik tidak melalui proses pemilihan yang mewakili suara Majoriti ahli Gelanggang/perwakil an Gelanggang dalam satu-satu Daerah. Jika ini dikanunkan maka insya Allah, Gelanggang akan didaftarkan dan pentadbiran Cawangan/Daerah akan hidup semula, maaf jika saya katakan,.... .bukan setakat aktif atau diaktifkan apabila menjelang Persidangan Perwakilan Tahunan PSSGM kerana ada yang mempunyai agenda peribadi untuk semata-mata ingin memegang jawatan tertinggi tanpa komited untuk memperkasakan Gayong.

Berhubung dengan website dan seumpamanya, anak-anak Gayong kini ramai terdiri daripada cerdik pandai yang komited, PSSGM atau pentadbir seharusnya berani membuka peluang atau ruang kepada aset Gayong ini untuk menyumbang bakti, Gayong harus aktifkan sub committee, apa guna banyak biro jika ianya tidak digerakkan atau diberi kepercayaan kepada mereka yang berhasrat mulia untuk terlibat sama bangunkan Gayong...barangkali , seperti suara yang saya dengar kini, PSSGM perlukan perubahan kepimpinan tertinggi, dan saya bersetuju jika Y.Bhg Dato' Haji Zainal Abidin bin Sakom diberi peluang untuk teraju PSSGM sebagai YDP. Mungkin dengan perubahan ini, Cikgu Haji Mohd Anuar dan rakan-rakan yang ada dalam AJK sekarang lebih mudah bergerak dan memajukan Gayong dalam suasana yang lebih demokratik.

Benar apa yang dikata, ramai pemimpin kita di peringkat Daerah atau Negeri yang tidak atau gagal mendaftarkan ahli, mungkin masing-masing mempunyai `excuse' tersendiri, sama-sama lah kita terapkan, sebagai satu organisasi dan untuk kita berorganisasi dengan baik, hak PSSGM Pusat hanya 50% Yuran Pendaftaran dan Tahunan, Sijil Gelanggang, Sijil Bengkong dan Sijil Kegurulatihan, sewajarnya kita kembalikanlah atau usahakanlah hak PSSGM Pusat dapat kita serahkan. Saya faham bahawa kadangkala kerana kutipan tidak berjaya maka pergerakan di setengah tempat tidak menggambarkan kaedah berorganisasi pertubuhan yang hebat seperti PSSGM.

Ada tohmahan bahawa, keengganan mematuhi amanah berorganisasi ini disebabkan mereka tidak nampak usaha atau manfaat `to justify' serahan hak Pusat, Pusat katanya tidak menyumbang kepada pembangunan PSSGM Negeri dan Daerah.....barangka li daripada satu sudut, Pusat terbatas pada segi `resources' atau `think tank' atau sukarelawan yang berupaya memberi satu kesan atau suasana naungan kepada pergerakan negeri atau daerah,....atau ramai yang menjauhkan diri kepada sikap pemimpin tertentu.... namun, kita harus sedar bahawa selagi kita adalah Bahagian atau Daerah yang ditubuhkan melalui peruntukan atau `by virtue of' Perlembagaan PSSGM, maka tanggungjawab sebagai satu Bahagian atau Daerah/Cawangan tetap wujud dan daripada segi Perlembagaan, hak-hak Pusat hendaklah dihormati demi keluhuran Perlembagaan dan satu kemestian dalam berorganisasi. 


Jika kita tidak puas hati dengan pemimpin tertentu, kaedah yang ada, kita pastikan keahlian Cawangan atau Bahagian kita berdaftar dengan baik, kita bawa perwakilan yang matang, jujur untuk memperkasakan Gayong dan sama-sama kita pastikan dalam Persidangan yang akan datang, kita pilih pucuk pimpinan yang boleh bawa perubahan yang positif dan menyatukan Gayong.

Saya yakin, anak-anak Gayong semua sedar firman Allah SWT; "Sesungguhnya Allah SWT tidak merubah nasib satu-satu kaum hinggalah kaum itu sendiri yang merubahkannya".
Justeru itu, selama manakah kewajaran kita menjauhkan diri dari PSSGM Pusat atau meninggalkan cara betul berorganisasi kerana marahkan individu tertentu sedangkan di tangan kita ada hak atau penentu yang berkeupayaan merubah kepimpinan PSSGM, adakah sikap menghindar diri  jika diteruskan akan dapat memanfaatkan Gayong dan menjunjung amanah Arwah Dato' Mahaguru kita?
Apa bezanya daripada segi kesan jangka panjang antara kita yang tidak aktif kerana masalah yang dinyatakan di atas dengan mereka yang keluar dari PSSGM kerana kecewa, Pada pendapat saya, daripada segi ketaatan pastinya ada beza....tapi dalam dua keadaan ini, PSSGM tetap menanggung kerugian dan jenerasi akan datang pastinya akan lebih kecewa dengan sikap yang tidak tegas demikian.  
 
PSSGM berupaya gemilang semula jika ada perubahan pucuk kepimpinan.. .pemimpin yang sudah lama menjadi anggota Majlis Jawatankuasa Agung harusnya memberi peluang kepada pemimpin pelapis....komposis i 60% orang lama dan 40% pemimpin pelapis barangkali bagus untuk PSSGM Pusat, dengan syarat YDP hendaklah pemimpin yang disegani, berpengalaman dalam memimpin, mempunyai track record yang baik dan networking yang luas serta disegani.

Banyak idea, cadangan dan gerak kerja yang telah saya usahakan sejak saya mula-mula berkecimpung di peringkat Pusat seawal tahun 1991 lagi, saya tetap yakin, perkara yang baik dan murni akan tetap berjaya dengan syarat kita masih ada kesabaran dan diberi peluang untuk ketengahkannya. Dengan adanya Saudara dan Anak Gayong yang komited dan terbuka, saya yakin, insya Allah....apa yang pernah saya rintis dengan restu Arwah Waris-Waris Amanah terdahulu... . akan berjaya dan Gayong akan kembali gemilang...BILA? terpulang kepada kita semua, BILA KITA BERSEDIA UNTUK BERUBAH...?



Salam hormat

2 comments:

  1. Dana bukan perkara susah buat Gayong. Ramai yang kaya kini. Tapi ramai yang bercakap sahaja. Persoalannya Kenapa?

    ReplyDelete
  2. Zaman sekarang kalau mau bagi sesuatu mesti ada ganjaran yg lain sebagai galang gantinya...... paling kurang jawatan atau kuasa adat.....

    Soal yg kedua,kurangnya semangat Gayong walaupun secara luaran nampak bersemangat.....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...