Thursday, April 28, 2011

SUARA WARIS AMANAH - SILIBUS LUAR NEGARA

Assalamualaikum wbt.


Kesempatan ini saya ingin mengulas apa yang pernah dibincangkan memandangkan kini, saya mempunyai kelapangan untuk berkongsi pendapat dalam subjek; silibus untuk luar negara/bukan Islam.

Pandangan saya, di luar negara... approach yang sesuai ialah silat sebagai satu kebudayaan, peringkat kedua barulah kita perkenalkan silat sebagai senibela. pada peringkat asas, kita hanya tekankan asas gerakan; bermula 1 gerakan (contoh, tumbuk emas sepukal, pancung dayung, tangkis dayung) diteruskan dengan kemantapan tapak gerakan/kuda- kuda melalui,2 gerakan (contoh; tumbuk balas tangkis, tumbuk balas pancung etc...ditingkatkan   hingga 3 gerakan (tumbuk balas tangkis dan pancung, tumbuk balas tangkis dan tumbuk sula, tumbuk balas tangkis dan siku tembi etc). asasnya, pelajaran gerakan dan elakan sepertimana yang diamalkan di Malaysia.

Seterusnya diberi penekanan kepada, senaman golongan anak harimau 1-21 atau 1-49.. bunga tanjung, kelek dalam tapak (ada yang panggil gelombang 12, segulung etc),
jika ada komitmen, barulah kita kenalkan buah kombat 1-7 sahaja, diikuti buah tapak hidup (pentas tangan kosong)... saya lebih cenderung kita ajar tapak hidup tanpa menekankan aspek pengajaran tapak kunci mati secara penuh.

Dalam pengenalan Gayong ini, kita harus promote tentang budaya Melayu dan nilai Islam, mudah2an ada unsur pembasmian prejudis terhadap umat dan agama Islam ..jika mereka ada minat tentang Islam, barulah proses dakwah diperkenalkan. ..bagaimanapun, uslub dakwah perlulah dirujuk kepada mereka yang berpengalaman jika kita kurang arif.



salam hormat

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...