Friday, April 8, 2011

SUARA WARIS AMANAH - AMANAH JAWATAN

Assalamualaikum wbt.

Saudara-saudara dan Anak-anak Gayong yang dihormati...

Ini sekadar renungan berhubung amanah jawatan dan tidak merujuk kepada mana-mana acara secara khusus...

Setiap manusia mempunyai tanggungjawab jika ia diamanahkan dengan apa jua tugasan, samada dia wasit, ketua pertandingan, AJK dan apa jua amanah jawatan.
Sesiapa yang tidak jujur dan dia tahu bahawa tindakan yang dia ambil dibuat di luar batasan yang sewajarnya, maka ia akan bertanggungjawab sepenuhnya. Apatah lagi mereka yang sememangnya mempunyai agenda peribadi yang tidak sah di sisi hukum. Ada kemenangan yang dirancang melalui istilah `beli permainan'...sesungguhnya itu adalah perbuatan terkutuk dan keji.

Dalam dunia sekarang, manusia melihat duit adalah sama dari segi fizikal, halal atau haram duit itu... tapi setiap suapan daripada duit haram, daging yang tumbuh akan jadi makanan api neraka, jika mereka memberi makan kepada anak bini mereka, maka itulah hakikat makanan yang diberi...jika pakaian maka tiadalah barakahnya.. wa iyaazubiLLAH. ..

Wasit atau ketua pertandingan ialah hakim, hukuman di akhirat sama juga dengan para hakim lain, jika dia mengambil hak orang dan memberi kepada bukan pemiliknya, maka tunggulah kesannya, mungkin esok tidak kelihatan, tetapi balasan tetap akan datang.

Kadang-kadang manusia manis berkata-kata tetapi dusta, justeru itu, kita hindarkan diri kita daripada sifat keji sebegini. Jika mampu memberi nasihat, nasihatilah mereka....jika tidak, elaklah daripada memberi amanah kepada mereka sebegini kerana ditakuti kita nanti mendapat dosa bersubahat.

`Sabda Rasulullah SAW; "jika sekiranya diberi urusan atau amanah kepada bukan ahlinya, maka tunggulah saat kehancuran".

Sekian.


Salam hormat

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...