Friday, April 8, 2011

SUARA WARIS AMANAH - ILMU GAYONG

Assalamualaikum wbt.

Gambar Hiasan

Terima kasih dan syabas kerana dewasa ini anak2 Gayong makin timbul minat untuk mencari hakikat Ilmu Gayong....

Sebagai Guru kita wajib pastikan bahawa apa yang diajar adalah Ilmu Gayong..Ilmu Gayong amat luas, untuk mengenal, kita boleh berpandu kepada konsep dan kaedah Ilmu Gayong...seni yang ada dan praktikaliti sesungguhnya menjadi ukuran penentu...

Ada yang cuba pecah buah Gayong, tapi bukan semua mampu jika tiada bimbingan yang betul, kita perlu menuntut Ilmu Gayong dan menguasai apa yang dinamakan;


1. Tapak Gayong

2. Seni Tapak Gayong

3. Seni Keris

4. Seni Simbat

5. Seni Yoi

6. Seni Belian
7. Seni Cendai



Setelah kenal Seni-seni di atas, maka layaklah kita menyandang Bengkong Hitam Harimau Pelangi Chula Sakti (Bengkong Hitam) dan layak lah kita membuat ulasan samada sesuatu Ilmu Gayong itu, dalam kaedah atau sistem Pelajaran Gayong atau tidak...samada pecahan itu betul kaedah atau seninya atau tidak.

Saya bersyukur kerana anak dan saudara Gayong kita sudah meletakkan Ilmu Gayong lebih utama daripada status bengkong. Mudah-mudahan kesedaran ini dapat kita kembangkan.
Arwah Cikgu Dato' Ahmad Lazim pernah berkata; kita berjalan, membawa diri kita ke mana-mana, teman yang sentiasa bersama kita ialah ilmu Silat Seni Gayong, ibubapa kita tidak jaga kita 24 jam dan tiada orang yang bersama kita 24 jam sehari semalam, tapi Silat Seni Gayong ialah teman 24jam kita sehari semalam...dan Gayong akan menjaga kita dalam mara bahaya di mana jua dan sepanjang masa...


Mafhumnya, Gayong itu yang menjaga kita (bukan bengkong yang boleh menakutkan lawan kita)...


Kita mesti tanamkan semangat bahawa ....tahap penilaian diri harus ada pada kebolehan dan ketangkasan diri kita sendiri kerana ini yang kita bawa. Biarlah orang menilai kita dengan tahap dan kebolehan kita, amat malang jika tahap bengkong kita tidak setanding dengan ilmu kita dan kita terpaksa menunjukkan sijil atau bengkong bagi membuktikan nilai kebolehan bukannya ilmu yang boleh kita ajarkan..., kita sama-sama usahakan agar apabila kita berGayong maka tahap kemampuan kita yang menyatakan tahap bengkong kita.


.....satu perkara penting ialah; Sebagai Pemegang Bengkong Pelangi Hitam, kita mesti mampu dan pastikan kita boleh mengajar pada bila-bila masa, soal sukatan itu adalah satu isu yang berasingan.. .


Mungkin kita tidak mahu satu hari nanti guru black belt Gayong ada yang sebut; "dulu i dah belajar semua tu, tapi sekarang i dah lupa lah, dah tak ingat macam mana....".


Tidak salah mengaku kekurangan malah harus dipuji...tetapi kita harus memohon agar dikeluarkan daripada senarai guru Gayong jika sudah tidak mampu atau boleh mengajar jika kita inginkan tahap guru dimartabatkan. Senarai Guru perlu diisi oleh mereka yang masih boleh mengajar dan Tingkatan Guru mesti berpandu kepada tahap pelajaran yang guru itu masih mampu mengajar...bukannya pelajaran yang guru itu mendakwa pernah belajar di mana-mana... .Insya Allah Gayong akan bangkit semula jika ini dapat dilaksanakan dan murid Gayong tidak akan keliru kerana begitu banyak dakwaan yang kadangkala melemahkan semangat untuk terus menuntut.


Ilmu mesti di dada, soal silibus hanyalah satu kaedah pengajaran.. ..


Sebagai Muslim, kita tidak boleh riya' atau merendahkan sesiapa... kita perlu berusaha untuk tingkatkan ilmu dan kebolehan kita, untuk menjadi ahli Gayong tidak semestinya kita mesti mengajar atau belajar selama-lamanya, semangat Gayong perkara asas yang perlu ada.... sebagai guru kita mesti bertanggungjawab kepada murid kita, ajarlah dengan amanah apa yang kita tahu dan yakini benar...untuk bergelar status guru, kita mesti boleh dan mampu mengajar, jika kita tidak mampu lagi, maka kita bersaralah sebagai guru dan bagi laluan kepada bakat dan jenerasi baru untuk bangkit majukan Gayong...mereka yang bersara sebagai guru, kekallah sebagai murid dan ahli Gayong atau pemimpin Gayong yang pastinya tetap dihormati sebagai orang lama..., bimbinglah jenerasi muda agar Gayong terus relevan dan menjadi kebanggaan Ugama, bangsa dan negara kita.


Mudah-mudahan apa yang dinyatakan di sini tidak mengguriskan sesiapa, dan maaf jika ia menjadi satu yang sensitif kepada mana-mana pihak.


Sudah tiba masanya, jenerasi muda Gayong tampil dan diberi peranan lebih aktif. barangkali ada baiknya, mereka ini membentuk satu inisiatif sebagai sukarelawan Gayong...jika diberi peluang maka mereka ini akan diserap dalam pentadbiran Gayong. Saya percaya dengan suntikan ini. PSSGM akan dapat dimartabatkan sesuai dengan keperluan.




Sekian, salam hormat

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...