Sunday, April 10, 2011

SUARA WARIS AMANAH - SUKATAN PELAJARAN KEBANGSAAN

Assalamualaikum wbt.

Gambar Hiasan

Secara dasarnya, pelajaran kebangsaan telah dirangka dan diluluskan oleh Lembaga Waris Amanah seawal tahun 1994 lagi.


Rakaman ada dibuat dan tersimpan di rumah arwah Cikgu kalsom. Jika ada inisiatif untuk rakaman baru boleh dirujuk kepada Pusat Latihan Kajang (Cikgu Idris) atau Majlis Gurulatih Negeri Terengganu (Cikgu Ghazali Haron).


Pelajaran Tapak Gayong dirasakan tidak menimbulkan banyak keraguan, jika ada hanyalah daripada sudut 'seni tangkapan' sahaja. Namun ianya juga telah dibukukan.

Pelajaran Seragam Bahagian Seni Gayong (Senjata)  mengandungi;

1. Asas Gerakan
2. Asas Elakan/Senaman Elakan
3. Seni Elakan/Elakan Maut

Pelajaran di atas telah dipersetujui Lembaga Waris Amanah seawal 1994 hingga 2006 mesti diselaraskan di Malaysia. Antara matlamatnya;  agar Silat Seni Gayong boleh daftar hakcipta atas kaedah-kaedah Gayong (sejauh mana yang dibenarkan Undang-undang) termasuk Istilah Gayong.

Diputuskan juga; Seni Tangkapan boleh lah  terbuka kepada banyak versi asalkan menepati kaedah Seni dalam Gayong. Satu Set Tangkapan Seni, Pisau, Keris, Simbat Belantan, Parang, Lembing, Cendai  sudah diterima dan dibukukan.

Amatlah dialu-alukan usaha membukukan versi Seni Tangkapan kerana ianya akan mencapai maksud mengadakan set tangkapan A, B dan C. Apa yang diputuskan, Pelajaran Asas yang dinyatakan di atas mesti diselaraskan satu sahaja bagi menggambarkan kesatuan pelajaran dan maksud silibus.

Rujukan Pelajaran boleh dicapai melaui kaedah rujukan berikut;

1. guru yang dirujuk hendaklah diketahui hampir dengan  arwah Mahaguru dan mempelajari ilmu yang dirujuk;
2. guru rujukan hendaklah  antara yang paling senior dan hendaklah dikenal pasti rankingnya dan asal pelajaran yang ditunjuk/ajarkan;
3. guru yang menuntut dengan guru (1) dan (2) di atas hendaklah yang dinyakini dan diiktiraf oleh guru mereka tentang apa yang dipelajari atau diajarkan.


Sekian, salam hormat

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...